Forbo: Naturlige overflader i nye farver
Den globale virksomhed Forbo er førende, når det kommer til linoleum, og i Danmark går salget af det populære møbellinoleum gennem Riisfort.
Linoleum er ikke en ny opfindelse. Faktisk kan brugen af det praktiske materiale spores helt tilbage til midten af 1800-tallet, hvor det blev opfundet i England. Linoleum er nok mest kendt for gulve, men er siden 1970’erne også blevet produceret til køkkener og møbler.
Materialet bruges både til masseproduktion på fabrikker til den lille snedker og til high end-design. For eksempel er det ikoniske Alto-bord og -taburet fra 1930’erne med linoleum på overfladen.
I dag bliver al Forbos Furniture Linoleum fremstillet i Holland lidt uden for Amsterdam, hvor produktionen ligger.
Flere fordele med linoleum
Til virksomheder bruges linoleum især til inventar og kontormøbler – primært inden for hoteller, konference og restauranter. For private kunder er det især linoleum til køkkener, der er det helt store til mid- og high end-markedet. Til det offentlige er det blandt andet til børneinventar til skoler og børnehaver.
Key account manager hos Forbo Torben Mikkelsen fortæller, at fordelene ved at bruge linoleum hovedsageligt knytter sig til, at det er et naturligt materiale. Forbos linoleumsprodukter kan problemfrit indgå i møbler som skal Svanemærkes:
– Linoleum består af naturlige ingredienser – linolie fra hørfrø, harpiks fra fyrretræ og kalk fra undergrunden. Det gør det til et miljøvenligt produkt, fordi det udelukkende består af fornybare materialer.
En anden fordel, han fremhæver, er, at selve linoleumsmassen er gennemfarvet i tykkelsen. På den måde vil ridser og lignende ikke fjerne farven.
– Linoleum egner sig godt til at blive brugt i hverdagen og kan holde i mange år, men det bør plejes med et plejemiddel efter behov. Hvis overfladen føles lidt som læder, er det korrekt vedligeholdt.
Når det kommer til slutbrugernes præferencer, er det især den følelse, som linoleum har, der bliver lagt vægt på, siger Torben Mikkelsen:
– Den bløde, matte og læderagtige overflade, som heller ikke reflekterer sollys og desuden dæmper linoleum lyde.
Tre nye farver
Det er ikke så tit, at Forbo lancerer nye produktfarver – sidste kollektion er fra 2016.
– Nu har vi opdateret sortimentet med tre nye farver og fået udviklet nogle, som kan holde i mange år. Vi skal ikke stå med en utidssvarende kollektion bestående af sæsonfarver, som kan få forbrugere til at udskifte møbler efter kort tid. De nye farver er derfor både nutidige og peger fremad.
Udviklingen er sket i samarbejde med den internationalt anerkendte, hollandske designer Stefan Scholten. Han har ladet sig inspirere af linoleums iboende naturlighed og udviklede de bløde toner Clay, Leather og Walnut, der alle tager udgangspunkt i naturens jordfarver.
De nye farver blev præsenteret under Milan Designweek 2023 i april, og det bliver muligt at købe farverne i løbet af juni.
Fremtidens designere skal kende linoleum
I nogle år har FORBO kørt med såkaldte student challenges, hvor studerende får stillet en specifik opgave, de skal løse efter bedste evne og efterfølgende får feedback på.
I februar fik studerende på Arkitektskolen i København mulighed for at deltage i Forbos student challenge, og hen over foråret har de designet og produceret et møbel. De eneste krav har været, at møblet skal være multifunktionelt, i linoleum og tage udgangspunkt i flere af FN’s Verdensmål.
Projekterne blev afleveret i begyndelsen af maj 2023 og vil blive udstillet under designfestivalen 3daysofdesign 7-9. juni 2023 hos Paustian i København. Her vil en ekspertgruppe vurdere hvert projekt og kåre en vinder. Dagen afsluttes med en talk, som er åben for alle.
– For os er det en god måde at komme i kontakt med de unge mennesker på. Hvis de får erfaringer med linoleum allerede som studerende, er det noget, de kan tage med videre ud i deres professionelle virke, siger Torben Mikkelsen.
Riisfort og Forbo
Riisfort har forhandlet Forbos Forniture Linoleumsprodukter i Danmark i over 15 år nu, hvilket har været et givende samarbejde for begge parter, lyder det fra Torben Mikkelsen, key account manager hos Forbo.
– Vi kunne ikke selv have fået produktet så meget ind på markedet alene. Riisfort har del af vores succes i møbelindustrien i Danmark, som er det største marked i Europa.