Ring +45 87 47 70 20 (Man-tors 7.30 til 16.00, fre 7.30 til 14.00)

Anne Boysen fra Danmarks næste klassiker: –Min signatur er evnen til at udfordre materialer

De fleste kender formentlig Anne Boysen fra DR1-programmet "Danmarks næste klassiker", hvor hun vandt konkurrencen. Anne Boysen har også designet et sofabord i DuPont Corian, som er et af hendes yndlingsmaterialer.

Arkitekt og designer Anne Boysen blev et kendt ansigt ude i de danske stuer efter DR1-programmet "Danmarks næste klassiker", hvor hun løb med sejren med sin lampe, der nu er sat i produktion hos Louis Poulsen.

Bag ideerne gemmer der sig en sanselig og legelysten tilgang til design, som er gennemgående for alt, hvad hun arbejder med – inklusive det sofabord i materialet DuPont Corian fra Riisfort, som hun også designede i DR-programmet.

– Vi fik stillet en bunden opgave: Skab et sofabord, der skifter format. Og jeg som hader funktion! I min opvækst blev der altid snakket om funktion, og jeg er mere optaget af sanselighed, berøring, interaktion og at bringe følelser frem, siger Anne Boysen, der er opvokset på et snedkerværksted, hvor både hendes far og bror arbejdede.

Hun måtte derfor sadle om for at få tegnet et sofabord, hun var tilfreds med:

– Først kogte jeg fuldstændig sammen, men da jeg droppede at fokusere på funktionen og i stedet tage udgangspunkt i det sanselige og følsomme, kom idéen til mig. Jeg ønskede at skabe et øjebliksbillede af noget, der skifter format. Når man ser på bordet, skal man få følelsen af, at bakken er smidt ind i bordpladen – et splitsekund af en bevægelse.

For at få de rette bølger og rundinger termoformede Anne Boysen bordpladen og siderne i Corian:

– For mig var det afgørende, at selve bordet skulle fremstå som en solid kasse med homogen overflade, hvilket netop er muligt med Corians unikke mulighed for at skabe usynlige samlinger og kanter.

At finde følelsen

For Anne Boysen kan det lige så vel være materialet, der leder til idéen og designet, som det kan være idéen, der fødes først, og hun derefter finder et passende materiale.
– Det, jeg har mest held med, er, når jeg designer ud fra en følelse eller sansning. Med min sofa havde jeg for eksempel et ønske om at svæve, og med sofabordet i Corian skal man få lyst til at røre ved det. For mig handler det om at kende mine materialer og få det bedste frem. Jeg elsker at udfordre materialerne, for det er her, jeg skaber det unikke.
Ved at medvirke i "Danmarks næste klassiker" har Anne Boysen lært om sin egen designproces, at idéerne faktisk nemmere kommer til hende, når der er en form for bunden opgave – så længe hun stadig har sin kreative frihed, fortæller hun.
– Tidligere har jeg arbejdet med at udvikle mine ideer uden nogen egentlig ramme at træffe beslutninger ud fra, men med et par benspænd kommer idéerne faktisk hurtigere og nemmere.
Materialevalg som signatur
For Anne Boysen har materialer afgørende betydning, og hun har behov for selv at have det mellem hænderne for at få føling med det pågældende materiale.
 
– Kombinationen af materialer og former er så spændende, og der er så meget udtryk i materialer, men det kræver, at man kender det til bunds. Min kærlighed til materialer begyndte nok allerede, da jeg som barn elskede at sidde i min fars værkstedscontainer og finde aflagte materialer, fortæller hun og tilføjer:
– Ligesom Wegner dykkede ned i samlinger, så er min signatur evnen til at udfordre materialer, og hvordan jeg bruger det bedst muligt. Det er en del af mit formsprog og har altid været det.
 

Corians mange muligheder

For Anne Boysen er der masser af designmuligheder med Corian, og udover sofabordet har hun blandt andet tegnet en bænk og en daybed i Corian.
– Corian er et af de materialer, jeg holder allermest af at arbejde med, da der er så mange muligheder – både æstetisk og konstruktionsmæssigt. Styrken er det homogene design, hvor man ikke kan se samlingerne. Du kan fræse, save og termoforme Corian – og det er nemt at arbejde med, når man lærer det at kende. Jeg er fuldstændig forelsket i de mange forskellige farver og mønstre, som Corian fås i, lyder det fra Anne Boysen.